Magyar egészség: az elővigyázatosság már fél siker
Félelem, anyagi okok, időhiány. Valóban hagyjuk, hogy ezekre hivatkozva esetleges betegségeinket ne diagnosztizálják időben, mert nem megyünk el a javasolt szűrésekre? A 18-59 éves magyar lakosság mindössze fele (47%) elégedett egészségügyi állapotával és ennek javításához kétség kívül cselekvésre lenne szükség. Az egészség fenntartható – de főleg rajtunk múlik.
Az 50 évesnél idősebb, városi nők a legelégedetlenebbek saját egészségük állapotukkal Magyarországon – derült ki a Philips Magyarország országos, reprezentatív 2015 tavaszi felméréséből, amely során azt vizsgálta, hogy a magyarok mennyire egészségtudatosak, és mi jellemzi az egészségmegőrző szokásaikat, kultúrájukat. Az országban csupán minden harmadik ember ügyel az étkezésére, és csak minden ötödik sportol valamit.
Megelőzni vagy kezelni?
A számok megdöbbentőek, hisz természetesen mindenki a leghatékonyabb és leggyorsabb ellátásban szeretne részesülni. A Philips 2010-ben végzett kutatásai alapján a megkérdezettek 41,7%-a rendelkezett krónikus betegséggel. Ezzel szemben javuló tendenciára utal a 2015-ös adat, amelyben ez már 32%-ra csökkent, de sajnos még mindig számottevő. Ezek kiszűréséhez rendkívül fontos lenne a rendszeres vizsgálat, de sajnos az emberek 55%-a csupán akkor fordul orvoshoz, ha már konkrét panaszai vannak. Anyagiak, időhiány és egyéb okok is állnak a hanyagnak tűnő magatartás mögött, miközben a betegségek, amelyektől legjobban tartanak az emberek (mint például a szív-és érrendszeri betegségek vagy a tüdőrák) időbeni észlelés esetén gyógyíthatóak lennének.
Tartunk tőlük, mégsem cselekszünk
Jelentős változást sajnos úgy tűnik, nem érhetünk el a jelenleg futó, főként az ismeretterjesztésen alapuló hazai egészségfejlesztési programokkal, egészségkommunikációs módszerekkel.
A siker elég összetett, de megvalósítható. Ehhez elsőként célszerű megvizsgálni, hogy a különböző helyen és helyzetben élő lakosoknak mit és hogyan érdemes kommunikálni azért, hogy többet tegyenek saját maguk egészségéért és az egészséges életmódot támogató környezetért.
Persze nem feledkezhetünk meg a siker másik feléről, egy szintén alapvető megoldásról sem. A kutatásból ugyanis kiderült, hogy az egészségtudatosság más területeken, a prevenció területén sem bíztató: a 18-59 évesek közül csupán 21%-uk sportol rendszeresen, és az egészséges étkezést is csak 38% tartja fontosnak.
Azonban a Philips Magyarország Egészségügyi üzletágának igazgatója, Blazsevácz Péter szerint lehetséges az előrelépés, ugyanis az elmúlt három évet tekintve szerencsére nőtt a szűrésekre látogatók száma. Az első három helyen a kötelező tüdőszűrés (72%), teljes vérkép (71%) és nőgyógyászati vizsgálatok (69%) állnak, majd ezt követi az EKG, EEG, EMG (46%), röntgenvizsgálat (41%) és bőrgyógyászat (29%) a válaszadók részvételi listáján.
Gyorsabb diagnózis, magasabb minőségű ellátás
A Magyarországon is egyre inkább terjedő legkorszerűbb eszközöket nagyban segítik a korai diagnosztikát, valamint sokszor a gyorsabb és költséghatékonyabb gyógykezelést is, azonban az egészségtudatos magatartásnál semmi sem lehet hatékonyabb. Blazsevácz Péter a Philips főbb céljai között tartja számon a társadalom egészségtudatosságának növelését, és proaktív megelőzést célzó intézkedéseket.
„A legfrissebb kutatási adataink rávilágítottak, hogy a megelőzéssel legalább annyit kell törődnünk, mint a kezeléssel. Az embereket meg kell ismertetni az életformájukból adódó lehetséges kockázatokkal, és következményekkel, továbbá bátorítani őket, hogy renszeresen szűrjék állapotukat. Mindezzel hosszabb és egészségesebb élet élhetnek”- tette hozzá Blazsevácz Péter.
A Royal Philips Electronics
A hollandiai Royal Philips Electronics egy olyan egészségügyi és technológiai vállalat, amely a legújabb innovációk időszerű alkalmazásával az emberek életminőségének javítására összpontosít. Az egészségügy, az életstílus és a világítástechnika területének egyik vezető vállalataként a Philips a technológiát és a designt emberközpontú megoldásokban ötvözi a fogyasztói igények alapján.
A Philips körülbelül 115 000 főt alkalmaz a világ több mint 100 országában. A 2013-ben 23,3 milliárd eurós forgalmat elérő cég piacvezető pozíciót tölt be a szívrendszeri-, és az akut betegellátás, az otthoni egészségügy, az energiahatékony világítástechnikai megoldások és új alkalmazások, illetve a személyes jó közérzethez kapcsolódó életstílust elősegítő termékek területén, amelyen belül erős vezető pozícióval rendelkezik a férfiborotválkozás és szőrtelenítés, a hordozható szórakoztató elektronika, illetve a szájápolás terén. További hírek a www.philips.com/newscenter oldalon találhatóak.